Dag 13, Het eind komt in zicht - Reisverslag uit Sculeni, Moldavië van leersum4moldavie2019 - WaarBenJij.nu Dag 13, Het eind komt in zicht - Reisverslag uit Sculeni, Moldavië van leersum4moldavie2019 - WaarBenJij.nu

Dag 13, Het eind komt in zicht

Door: Sophie, Sander, Mark en Ellen

25 Juli 2019 | Moldavië, Sculeni

Vandaag begon de dag zoals iedere zonnige morgen met het ontbijt, met kaas worst maar gelukkig niet met sardientjes en vette worst. Om 9 uur begonnen we weer fris en fruitig aan een nieuwe en een na laatste werkdag. We hebben de laatste muren afgemetseld en met roze gestuukt (mooi roze is niet lelijk :-) ). De binnen wanden zijn ook gestuukt en afgewerkt. Zo komt het eind voor ons toch echt in zicht! Morgen gaan we de laatste handelingen verrichten en wordt de deur geplaatst.

Over naar het kinderkamp, we begonnen zoals gewoonlijk met de ochtend gymnastiek. Daarna gingen we over tot flessenvoetbal. Dit liep al snel uit de hand, want de jongens wilde iets te graag waardoor ze de meiden en jongere kinderen aan het huilen maakten. Dit omdat de harde schoten tegen de kleine lichaampjes iets te veel was voor de kindjes. Het leek ons slim om het spel eerder te beëindigen en over te gaan op stoelen dans. We hebben met een aantal stoelen een grote kring gemaakt rond de boom, en begonnen het spel. Tom was in bezit van de muziek met een beetje hulp van Hans. Grappig om te zien dat de Moldavische kinderen los gingen op muziek die zij niet konden verstaan, namelijk Hollands.

Rond 3 uur gingen we weer het huisbezoek rondje af. Vandaag gingen we langs een moeder van 2 zoons, waarvan 1 achter haar huis in een klein huisje woonde met zijn vrouw en 2 kinderen. Na de scheiding van haar toenmalige man begon hij met drinken, raakte verslaafd en overleed daardoor. Het 2e gezin was een vrouw met 3 zoons waarvan er 1 zoon 4 jaar in Moskou werkt. Al die tijd heeft hij haar niet bezocht maar schonk haar geld om luxe producten zoals een wasmachine en stofzuiger te kunnen kopen met de opmerking dat hij ‘binnenkort’ terug zou komen. De vrouw raakte echter ook verslaafd aan drank nadat zij er achter was gekomen dat haar man vreemd was gegaan met meerdere vrouwen. Zij is daarna ook gescheiden.

Blunder van de dag : ons Jappie struikelde over zijn eigen voeten, waardoor hij recht op een fles azijn viel en de hele kerk stinkt.

Sophie, Sander en Mark

De avond hebben we afgesloten met een kringgesprek samen met de tolk Veronica en Radu.
Op de voorlichtingsavond van Hessel van Livingstone 2 mnd vooraf gaande aan de reis hebben de kinderen een motivatiekaartje moeten schrijven.” Wanneer is de reis voor jou geslaagd”
Gisteravond hebben we de kaartjes erbij gepakt en hebben we gevraagd of ze nog wisten wat ze op het kaartje hadden geschreven. Sommigen zaten aardig in de buurt anderen wisten het echt niet meer. Daarna moesten ze hun eigen kaartje voorlezen en vertellen of hun gestelde doel voor zichzelf bereikt was.
Dit was een mooie afsluiting en leverde natuurlijk mooie discussies op met Radu. Vooral de huisbezoeken, de ene was schrijnend de andere was volgens de kinderen minder nodig, maar dan was de eenzaamheid enorm.
Enige opmerkingen die op de kaartjes stonden waren:
De reis is geslaagd als::
- Het project af is
- Ik een glimlach achterlaat op de gezichten bij de mensen .
- We veel van elkaar leren
- Als we het gezellig hebben gehad.
- Aks ik veel over hun cultuur leer
Ellen

Spel met de kinderen

Aardappels rooien

Het nieuwe kapsel van Jasper

• 26 Juli 2019 - 19:04

Greta :

Hallo allemaal,
    He Jasper in ben erg benieuwd naar jou kapsel wat het eind resultaat is geworden. Wat leuk omdat te doen, daar bij de dominee:):):) staat goed :):):)
    Iedereen heeft mooi werk verricht daar kan goed opteren, geniet van het leven.Goede reis terug.
    Veel Liefs.Greta

• 26 Juli 2019 - 19:22

Reinier En Betty:

Hey Jasper, geknipt door de dominee! Dat moet een mooi kapsel zijn geworden! Ben benieuwd!
    De 2 weken zijn voorbij gevlogen. Het is bijna tijd om afscheid te nemen van het werk, de kinderen en de lieve mensen daar. Jullie zijn een ervaring rijker en kunnen terug kijken op een hele mooie tijd. Hele goede reis en tot snel!

• 26 Juli 2019 - 19:38

Francien En Minet:

Wij hebben vanavond samen de filmpjes van vandaag bekeken en het verslag gelezen en besloten dat wij nu samen een berichtje gingen schrijven (Ja Chantal en Sophie, we zitten gewoon aan het water!). Wij zijn trots op onze meiden en op jullie allemaal. Wat een energie, saamhorigheid en liefde naar de medemens hebben jullie deze weken getoond. Dit is een ervaring voor het leven. We kijken uit naar morgen en drinken dán graag een wijntje met jullie o0 j7llie thuiskomst;-)!! Op naar de vetpan

15 jongeren aan de slag voor een betere toekomst van kinderen in Moldavië! Voor de vijfde keer organiseert de Interkerkelijke Jeugdraad van de kerken in Leersum een vrijwilligersproject waarbij jongeren tussen 16 en 18 jaar in het buitenland een goed doel gaan ondersteunen. Met 15 jongeren en drie begeleiders wordt dan gebouwd aan de realisatie van een dagopvang voor kinderen (zie onderstaande foto’s voor een van de eerdere projecten). Om een inkomen te genereren zijn de ouders van kinderen vaak langere tijd in het buitenland. Kinderen worden daarbij veelal ondergebracht bij b.v. opa en oma of andere familieleden. Hierbij krijgen ze niet altijd de aandacht die ze nodig hebben. Lokale kerken spelen hierin een belangrijke rol. Zij richten vaak een dagopvang voor kinderen op, waarbij ze wat extra onderwijs krijgen, met een stukje extra sport en spel vermaakt worden en eten krijgen. Veelal is dit uiteindelijk een opmaat naar een studie waarmee deze kinderen een betere toekomst tegemoet gaan. Ook het project waar wij aan gaan werken is een project dat door de lokale kerk is geïnitieerd. Moldavië is een zeer arm land en dit project kan alleen worden gerealiseerd met behulp van donaties en inzet van mensen.

Actief sinds 20 Juni 2019