Dag 5, Titel Happy Birthday - Reisverslag uit Sculeni, Moldavië van leersum4moldavie2019 - WaarBenJij.nu Dag 5, Titel Happy Birthday - Reisverslag uit Sculeni, Moldavië van leersum4moldavie2019 - WaarBenJij.nu

Dag 5, Titel Happy Birthday

Door: Bobel en Hans

17 Juli 2019 | Moldavië, Sculeni

00:00 17-7-19

“Tring Tring’’ Hallo, met wie spreek ik? Is Hans jarig? Dan gaan we zingen! Onze Mark is zo lief geweest om een wekkertje om 12u s ’nachts te zetten zodat we met z’n alle uit volle borst vanuit ons bed konden zingen voor Hans zijn 22ste verjaardag. De volgende morgen werden we met twee grote taarten getrakteerd die we samen met de kinderen op konden peuzelen.

Verder naar de twee groepen. De bouwers hebben weer een zware dag achter de rug. Na vele uren achter de beton molen, waren vele van ons helemaal grijs van het stof. Ook zijn we eindelijk begonnen met bouwen aan de binnenkant. Hierbij mochten zelfs de meiden meer dan 1 kilo dragen, maar liever niet natuurlijk …
Dan hebben we nog onze kinderentertainers! Na de gebruikelijke ochtendroutine van dansen, spelen en knutselen, zijn ze doorgegaan met de huisbezoeken. Hierbij hebben ze 2 huizen bezocht. Een daarvan maakte wel erg veel indruk. Bij binnenkomst lag er een gehandicapte jongetje van 9 jaar oud op bed. Vanuit de kerk waar we de werkzaamheden uitvoeren, kregen we een rolstoel mee die weer werd gedoneerd door de plaatselijke gemeente.
Ze kwamen er achter hoe het gezin alle touwtjes bij elkaar hield. De ouders gingen vaak naar Polen, weg van de kinderen om zo daar genoeg te kunnen verdienen voor het gezin.
Natuurlijk hebben we weer bij het afscheid een pakje stroopwafels afgegeven. (Ironisch genoeg zijn bij ons plaatselijke supermarktje ook stroopwafels te vinden, maar dat terzijde).

Na het avondeten waren we uitgenodigd door twee meiden van de kerk om samen dansjes uit te wisselen. Na een uur en een paar dansjes later stonden we met 20 man om een airco van 16 graden. Het zweet gutste van ons lijf. Genieten hoor.

Wistjedatje: Tijmen nu helemaal op de hoogte is van alle vrouwelijke ongemakken. Gezellig met alle meiden en Tijmen aan de ontbijt tafel om gezamenlijk de pil in te nemen.

Vierjaardagsontbijt

Verjaardagstaart eten met de kinderen

Dansje voor het kinderkamp van morgen oefenen

Samen muziek maken

• 18 Juli 2019 - 09:46

Yvonne:

Wat super leuk de dagverslagen, zo leuk om het te kunnen volgen, maar kan iemand mij vertellen hoe je e.e.a. groter kan zetten op je computer???
    Ik vind het een heel getuur met die kleine lettertjes hahahahaha

• 18 Juli 2019 - 09:47

Yvonne:

Oeps zelf ineens gevonden, zoooo makkelijk eigenlijk hahaha

• 18 Juli 2019 - 10:51

Bianca:

Wat zijn jullie toch toppers! Misschien wel spierpijn van het zware werk maar jullie komen terug met spierballen!! Voor ons al indrukwekkend om die foto's met gezinnen te zien laat staan als je er bent...Dankbaar werk! En gefeliciteerd Hans! Iedere dag weer kijk ik met een lach naar jullie foto's en filmpjes en verhalen... Succes de komende dagen weer!

• 18 Juli 2019 - 11:36

Minet:

Heerlijk om jullie verhalen te lezen en de filmpjes te zien. Nog van harte Hans!!! Was vast een bijzondere verjaardag!!! Wat een swingend filmpje en complimenten voor Tom en Mark, goede moves mannen!!!!

• 18 Juli 2019 - 12:39

Ada :

Wow... dat dansfilmpje echt super geweldig!! Mark en Tom (op achtergrond) ik wist niet dat jullie zulke uitstekende dansmoves hadden. Wat doen jullie dat allemaal ontzettend goed en wat een leuke muziek.

• 18 Juli 2019 - 13:15

Oma Marian:

Hey Tom, wat leuk om je op de foto en in het filmpje te zien. Stond je daar nu stiekem heel leuk mee te dansen? Jullie zijn goed bezig: klussen en ook plezier. Ga zo door. Lieve groetjes, oma.

• 18 Juli 2019 - 14:38

Cindy De Jongh :

Tom, wat heb je toch lekkere dans-moves....

• 18 Juli 2019 - 16:54

TRUUS BRETVELD:

Wat is het bijzonder om te lezen wat jullie weer allemaal doen.Geweldig
    De foto's geven een mooie indruk van alle activiteiten.
    Veel plezier nog .

• 18 Juli 2019 - 18:39

Liselotte:

Superleuk die filmpjes! Ik ben wel benieuwd naar jullie “thuis”. Kunnen jullie geen roomtour vlog opnemen? :-)

• 18 Juli 2019 - 19:54

Jan:

Heel erg leuk deze dagverslagen, foto's en filmpjes. Wist niet dat er zoveel bouwvakkers in Leersum waren! Zo te zien blijft er ook nog tijd over voor ontspanning en activiteiten met lokale bewoners.
    mooi dat we alles op deze manier kunnen volgen.
    Allemaal een hele mooie tijd daar!!! Geniet er van.

15 jongeren aan de slag voor een betere toekomst van kinderen in Moldavië! Voor de vijfde keer organiseert de Interkerkelijke Jeugdraad van de kerken in Leersum een vrijwilligersproject waarbij jongeren tussen 16 en 18 jaar in het buitenland een goed doel gaan ondersteunen. Met 15 jongeren en drie begeleiders wordt dan gebouwd aan de realisatie van een dagopvang voor kinderen (zie onderstaande foto’s voor een van de eerdere projecten). Om een inkomen te genereren zijn de ouders van kinderen vaak langere tijd in het buitenland. Kinderen worden daarbij veelal ondergebracht bij b.v. opa en oma of andere familieleden. Hierbij krijgen ze niet altijd de aandacht die ze nodig hebben. Lokale kerken spelen hierin een belangrijke rol. Zij richten vaak een dagopvang voor kinderen op, waarbij ze wat extra onderwijs krijgen, met een stukje extra sport en spel vermaakt worden en eten krijgen. Veelal is dit uiteindelijk een opmaat naar een studie waarmee deze kinderen een betere toekomst tegemoet gaan. Ook het project waar wij aan gaan werken is een project dat door de lokale kerk is geïnitieerd. Moldavië is een zeer arm land en dit project kan alleen worden gerealiseerd met behulp van donaties en inzet van mensen.

Actief sinds 20 Juni 2019