Dag 3, Het begin - Reisverslag uit Sculeni, Moldavië van leersum4moldavie2019 - WaarBenJij.nu Dag 3, Het begin - Reisverslag uit Sculeni, Moldavië van leersum4moldavie2019 - WaarBenJij.nu

Dag 3, Het begin

Door: De twee J's (Jacco en Jasper)

15 Juli 2019 | Moldavië, Sculeni

We hebben uiteindelijk maar 1 nacht op de grond geslapen. Radu was op pad geweest en had een bus vol matrassen geregeld. Misverstandje tussen Livingstone en de gemeente hier.

Vandaag zijn we eindelijk begonnen met het bouwen en het kinderkamp.
Nadat de bouwmaterialen opgehaald waren door Radu,
konden we na een stevig ontbijt beginnen met het werk.
Het werk van vandaag was vrij zwaar voor een eerste werk dag.
De mensen van de bouw konden eerder beginnen en hebben gretig van de tijd gebruik gemaakt, ze hebben bergen werk verzet letterlijk. wij hebben 3 kuilen gegraven. Tussen de 1 en 2 meter diep.
En we hebben vandaag nog meters betongaas gevlochten met zijn allen. De dames hebben vandaag ook een verbeterd toilet gekregen, ze hebben nu een dak op het toilet en ze hebben zelfs toiletbrillen gekregen met plaatjes erop

De mensen van het kinderkamp hebben het ook allemaal leuk opgezet, er waren aanvankelijk te weinig kinderen dus hebben ze samen met de locals een wandeling door het hele dorp gemaakt.
Nadat dat de wandeling afgelopen was hebben ze ochtend gymnastiek gedaan. Daarna is er nog bijbel studie geweest en hebben we en kleurplaat gekleurd.
Nadat het kinderkamp was afgrond, zijn de mensen van het kinderkamp op huisbezoek, dat was een mooi maar ook triest moment. De mensen geven ondanks dat ze zelf weinig hebben toch graag veel weg. Maar de leefomstandigheden van de mensen vallen wel er tegen, het ziet er van buiten allemaal minder ernstig uit. Maar het valt vanbinnen tegen.

PS. Wist je dat Jacco van Doorn heel goed de haren van de jonge dames kan wassen?

Video Betonijzer vlechten

Video Pruimen plukken tijdens het bezoek aan arme gezinnen

Video Een waterput is best bijzonder!

• 16 Juli 2019 - 10:51

Minet:

Erg leuk om de filmpjes te zien en fijn dat er nu een dak op het toilet zit :-)! Kan me voorstellen dat het bezoek aan de gezinnen indrukwekkend was.
    Toppers zijn jullie!

• 16 Juli 2019 - 11:13

Roelie:

Heel leuk om dit allemaal te volgen en te zien hoe enthousiast jullie zijn. Heel veel succes en veel plezier de komende week
    Lieve groet vanuit Leersum

• 16 Juli 2019 - 14:15

Ada :

Wat zijn jullie super bezig!! Erg fijn fijn om de foto's en video's te zien. Op deze manier hebben ook wij een klein beetje het idee wat jullie daar doen. Wij hopen dan ook dat er nog veel foto's zullen volgen:)
    Veel succes met alles wat de aankomende dagen op jullie pad komt!!

• 16 Juli 2019 - 17:40

Cindy De Jongh:

Wat fijn om via dit medium met jullie mee te zijn op reis.
    Leuk al die foto's en filmpjes, daar zijn wij als thuisblijvers heel blij mee.
    Jullie zijn al goed bezig met klussen. De bezoeken aan de gezinnen in de omgeving zullen inderdaad erg indrukwekkend zijn.
    Ik ben alweer heel nieuwsgierig naar het volgende verslag.
    Groetjes, Cindy

• 16 Juli 2019 - 19:54

Wendy :

Dat is een snel bericht...3e dag. Fijn om de berichten te lezen/zien. Het geeft een goede indruk van jullie werk. Het klinkt goed...wat een ervaring!!
    Succes morgen!

• 17 Juli 2019 - 01:51

Francien:

Erg leuk om jullie zo te kunnen volgen, zeker ook met de video's die jullie sturen. Wat een ervaring voor het leven wordt dit weer! Op naar dag 4.

• 17 Juli 2019 - 04:29

Ellen:

Ja mensen er komen veel nieuwe indrukken voor jullie voorbij , op deze reis!
    Sterkte en plezier in jullie werk.

• 17 Juli 2019 - 04:43

Roelie:

Lieve Hans van harte gefeliciteerd met je verjaardag

15 jongeren aan de slag voor een betere toekomst van kinderen in Moldavië! Voor de vijfde keer organiseert de Interkerkelijke Jeugdraad van de kerken in Leersum een vrijwilligersproject waarbij jongeren tussen 16 en 18 jaar in het buitenland een goed doel gaan ondersteunen. Met 15 jongeren en drie begeleiders wordt dan gebouwd aan de realisatie van een dagopvang voor kinderen (zie onderstaande foto’s voor een van de eerdere projecten). Om een inkomen te genereren zijn de ouders van kinderen vaak langere tijd in het buitenland. Kinderen worden daarbij veelal ondergebracht bij b.v. opa en oma of andere familieleden. Hierbij krijgen ze niet altijd de aandacht die ze nodig hebben. Lokale kerken spelen hierin een belangrijke rol. Zij richten vaak een dagopvang voor kinderen op, waarbij ze wat extra onderwijs krijgen, met een stukje extra sport en spel vermaakt worden en eten krijgen. Veelal is dit uiteindelijk een opmaat naar een studie waarmee deze kinderen een betere toekomst tegemoet gaan. Ook het project waar wij aan gaan werken is een project dat door de lokale kerk is geïnitieerd. Moldavië is een zeer arm land en dit project kan alleen worden gerealiseerd met behulp van donaties en inzet van mensen.

Actief sinds 20 Juni 2019