Dag 1, Heenreis - Reisverslag uit Sculeni, Moldavië van leersum4moldavie2019 - WaarBenJij.nu Dag 1, Heenreis - Reisverslag uit Sculeni, Moldavië van leersum4moldavie2019 - WaarBenJij.nu

Dag 1, Heenreis

Door: Sander en teddy

13 Juli 2019 | Moldavië, Sculeni

Vanochtend om 04:00 uur, vertrokken wij vanaf het kerkplein met de bus richting Schiphol. Een kwartier onderweg, op de Maarsbergseweg, kwam Bobel erachter dat zij haar paspoort niet mee had. Ze zei nog: “hij stond wel ONDERAAN mijn paklijst”. Niet heel slim ;) Al met al is alles goed gekomen. Eenmaal op Schiphol aangekomen, dachten we alles gehad te hebben, totdat Sander om de hoek kwam kijken. Die had namelijk zijn mobiel laten liggen in de bus van Leersum naar Schiphol. Hier kwam hij jammer genoeg pas achter toen de bus al weg was. Uiteindelijk na een paar telefoontjes, bleek de telefoon gevonden, en konden we eindelijk onze reis echt beginnen. Maar wat een stress, op reis zonder telefoon! Om 07:00 uur vertrokken we met het vliegtuig naar Wenen. Hier hadden wij een tussenstop van 4 uur lang. En of dat nog niet lang genoeg wachten was, hadden wij ook nog een uur vertraging. Maar we kwamen de tijd wel door met het maken van foto’s met het voetbalteam van Queens Park Rangers samen met Tijmen en Mark, het meerdere keren bekijken van dezelfde winkels en het nuttigen van de nodige versnaperingen. Heel interessant ook om te zien hoe Jacco iets te drinken bestelt. Vraagt de ober “Was möchten Sie Trinken?”, zegt Jacco “O, doe maar een colaatje!”. Gelukkig sprak de man half Nederlands…… Om 16:00 uur Moldavische tijd, landden wij in Chisinau. Vanaf hier moesten wij nog een verschrikkelijke, hobbelige, lange rit in de bus afleggen naar onze accommodatie in Sculeni. Rond 19:00 uur bereikten wij onze locatie. Wij hebben direct kennis gemaakt met het gezin waar wij mee samenwerken en de overige bevolking die hier aanwezig was. Uiteindelijk gesetteld, stond er een heerlijke maaltijd klaar voor ons. Bestaande uit een lekkere aardappelpuree, stukjes kip en wat groente. Het was boven verwachting goed. Met een volle maag, zijn wij met de kinderen een potje gaan ballen. De jongens gingen voetballen, de meiden volleybal. Na een lange en zware dag, dachten wij lekker een goede nachtrust te nemen. Maar, ook hier was een kleine miscommunicatie. Er waren namelijk geen matrassen. Dus vanavond liggen we op stukken tapijt. Al met al een mooie dag!

Groetjes Teddy en Sander

PS Rachelle, gefeliciteerd met je verjaardag van Danique maar ook van ons allemaal natuurlijk!

• 14 Juli 2019 - 13:08

Cindy :

Yesss, het eerste echte reisverslag is een feit. Leuk om te lezen... jammer dát jullie zo lang hebben moeten wachten.
    Maar jullie zijn eindelijk in Sculeni, het echte werk kan gaan beginnen. Maak er iets moois van en geniet. Maak herinneringen en vooral veel reisverslagen, zodat wij (de thuisblijvers) met jullie mee kunnen leven.
    Groetjes Cindy

• 14 Juli 2019 - 13:15

Liselotte:

Ik ga stuk haha! Lekker Bobbel en Sander.

• 14 Juli 2019 - 13:48

Marian De Jongh:

Zo te zien zijn de omstandigheden daar anders dan thuis.

• 14 Juli 2019 - 13:56

Robert Gieling:

Sanitair is vooruit gegaan na de val van het regiem in Roemenië hadden wij met een voedsel transport daarheen een adres om te overnachten waar geen douche was en een gat in de grond voor het toilet. Maar bij de thuiskomst waardeer je alles.

Veel plezier daar met jullie doel. En maar er iets moois van samen.

• 14 Juli 2019 - 15:41

Marlies Schimmel:

Fijn dat jullie goed aangekomen zijn. Heel veel succes daar. En hopelijk komende nacht op een matras.

• 14 Juli 2019 - 18:01

Wendy Schuilenburg :

Nou Ted, aardappelpuree. Je lievelingseten, alleen geen kaas erop wrs.
    Een lange eerste dag...maar klinkt goed, en ach...uiteindelijk komt het allemaal goed!! Slaap lekker...hopelijk nu wel een matras.

• 14 Juli 2019 - 18:31

Bert :

mooie locatie om te bivakkeren. is wel afzien hoor. succes met jullie project en we weten dat jullie het kunnen.

• 14 Juli 2019 - 18:35

Reinier En Betty:

Bij het inpakken van de koffer gilde Jasper nog: ik ga echt niet op de grond slapen hoor! Ik verzekerde hem dat dat ook echt niet ging gebeuren.........oeps

• 14 Juli 2019 - 20:56

Francien:

Jullie boffen echt met het sanitair,
    een poepdoos, waar vind je dat nog

• 14 Juli 2019 - 20:58

Francien:

Ilse, je had je moeder voordat je Leersum uit was al over de z..
    Best knap

• 14 Juli 2019 - 20:56

Francien:

Fijn dat jullie er zijn, het avontuur kan beginnen!

• 15 Juli 2019 - 03:23

Bianca :

Gisteren hier op de verjaardag de foto’s laten zien van jullie prachtige sanitair.. Oma.. ‘Ohh wat zielig voor hun zeg’..

• 15 Juli 2019 - 05:44

Minet:

Vandaag jullie eerste werkdag, succes! Hoop dat de matrassen onderweg zijn :-)!

15 jongeren aan de slag voor een betere toekomst van kinderen in Moldavië! Voor de vijfde keer organiseert de Interkerkelijke Jeugdraad van de kerken in Leersum een vrijwilligersproject waarbij jongeren tussen 16 en 18 jaar in het buitenland een goed doel gaan ondersteunen. Met 15 jongeren en drie begeleiders wordt dan gebouwd aan de realisatie van een dagopvang voor kinderen (zie onderstaande foto’s voor een van de eerdere projecten). Om een inkomen te genereren zijn de ouders van kinderen vaak langere tijd in het buitenland. Kinderen worden daarbij veelal ondergebracht bij b.v. opa en oma of andere familieleden. Hierbij krijgen ze niet altijd de aandacht die ze nodig hebben. Lokale kerken spelen hierin een belangrijke rol. Zij richten vaak een dagopvang voor kinderen op, waarbij ze wat extra onderwijs krijgen, met een stukje extra sport en spel vermaakt worden en eten krijgen. Veelal is dit uiteindelijk een opmaat naar een studie waarmee deze kinderen een betere toekomst tegemoet gaan. Ook het project waar wij aan gaan werken is een project dat door de lokale kerk is geïnitieerd. Moldavië is een zeer arm land en dit project kan alleen worden gerealiseerd met behulp van donaties en inzet van mensen.

Actief sinds 20 Juni 2019