Dag 10, Waterpret - Reisverslag uit Sculeni, Moldavië van leersum4moldavie2019 - WaarBenJij.nu Dag 10, Waterpret - Reisverslag uit Sculeni, Moldavië van leersum4moldavie2019 - WaarBenJij.nu

Dag 10, Waterpret

Door: Teddy en Sander

22 Juli 2019 | Moldavië, Sculeni

Gisteravond ontdekten wij een torrenplaag op de meiden kamer. We dachten er van af te zijn na 1 of 2 torretjes, maar ze bleven maar komen. Na een chaotische nacht vol met torren vangen, begonnen we vandaag weer fris en fruitig met onze favoriete wekker van 07:30 uur. Het was het alweer dag 10. Het einde komt steeds dichterbij. Na een leuk weekend en een mooie dienst, gaan we weer aan de slag met de bouw en het kinderkamp. Zoals gewoonlijk hebben we de kinderen opgehaald, ochtendgymnastiek gedaan en gespeeld met de kiddo’s. Dit in de vorm van een estafette en een waterballonnen gevecht dat al snel uit de hand liep. Het bleef niet bij een gewoon waterballonnetje, want al snel vlogen de tuiltjes met water de lucht in . Rond 12:30 uur, hebben we de kinderen weer met de ‘schoolbus’ naar huis gebracht, en zijn we gaan lunchen met de groep. Als kers op de taart, kregen we soep met brood .

De bouwers hadden intussen het muurtje voor onder het eerste deel van de trap, die als berging gaat dienen, afgemetseld. Onder het tweede deel van de trap is er een gat gegraven en beton gestort. Binnen zijn de muren gestuct. Om 15:00 uur vertrok de groep van het kinderkamp weer naar de huisbezoeken. We gingen op bezoek bij het huis van Adriaan (hier zijn wij goed mee bevriend geraakt tijdens ons verblijf. Hij helpt vaak mee met bouwen, en speelt altijd een potje voetbal mee). Het was mooi om ook zijn omgeving eens te kunnen zien. Daarna hebben wij nog een ander gezin bezocht, een alleenstaande moeder met 3 dochters. Haar man had haar verlaten toen ze zwanger was van de jongste. De vrouw was rustig haar verhaal aan het vertellen, totdat ze zei: “de buurvrouw komt even langs”. Er kwam een 86-jarige vrouw met een krukje gebruikend als looprek binnen gestronkeld. Ze was nog geen minuut binnen en begon aan één stuk door te praten. Een kwartier later, vroegen we of de moeder zelf misschien ook nog iets te vertellen had. De buurvrouw had daar wel weer antwoord op, en begon ook daarover weer van allerlei dingen over de moeder te vertellen, waar ze zelf bij stond. We waren dus eigenlijk op huisbezoek bij de buurvrouw . Na onze werkdag kregen we weer heerlijk avond eten voorgeschoteld. Sander keek in de pan en riep ‘lekker, weer soep met brood.’ De kokkin was het daar niet echt mee eens, en blèrde naar Sander: “NEI, KARTOFFEL!!!”. Hieruit konden we opmaken dat het geen soep met brood was . Na het eten trakteerde Robbert ons, zoals gister beloofd, op een ijsje dat wel smaakte. Als een stel debielen rende we onderhand richting het tankstation, waar ze wel lekker ijs hadden en ook nog eens wifi . Het was weer een mooie dag, en sluiten weer traditioneel af met een potje kaarten. Het moment dat we deze zin typte, riep Bert dol enthousiast: “Wie doet er mee met een potje pesten!?”.

PS, wist je dat tintel graag mandarijntjes kopt. Dit omdat Ellen ietwat agressief een mandarijn naar achter in de bus gooide, die vervolgens regelrecht op Ilse haar neus is geland .

Groetjes Ted en Sander.

Waterpret met de kinderen

Wie zijn er fanatieker? Ons team of de kinderen?

• 23 Juli 2019 - 19:09

Maarten:

Stoer hoor, Ilse bij de betonmolen

• 23 Juli 2019 - 20:41

Francien:

Brrrrr...torren! Nemen jullie ze aub niet mee naar huis!
    Nog geen foto's gezien van de slaapzalen?
    Deze zien er ook altijd indrukwekkend uit...
    Bijzonder huis bezoek dit keer met de buurvrouw.. Al deze bezoeken zullen vast veel indruk maken bij jullie. Succes morgen weer, en vooral met de trap.

• 24 Juli 2019 - 02:35

Cindy De Jongh:

Wat leuk om te zien dat iets simpels als ballonnen zo veel pleziert op kunnen leveren!

• 24 Juli 2019 - 03:32

Minet:

Die huisbezoeken, wat een indruk zullen die maken!!! En wat een werk is er al verzet, misschien moeten jullie na thuiskomst wat doen met dat 'klustalent' ;-)!!! Veel succes en plezier nog!!

• 24 Juli 2019 - 04:07

Bianca :

Strak muurtje hoor Danique! Haha..
    Het begint allemaal steeds meer vorm te krijgen.. gaaf om te zien! Succes weer!
    Prachtig verhaal van die buurvrouw.. geweldig toch! En laat die torren maar lekker daar.. brrr

• 24 Juli 2019 - 18:42

Wendy :

De scheidsrechter....en Ellen!!

15 jongeren aan de slag voor een betere toekomst van kinderen in Moldavië! Voor de vijfde keer organiseert de Interkerkelijke Jeugdraad van de kerken in Leersum een vrijwilligersproject waarbij jongeren tussen 16 en 18 jaar in het buitenland een goed doel gaan ondersteunen. Met 15 jongeren en drie begeleiders wordt dan gebouwd aan de realisatie van een dagopvang voor kinderen (zie onderstaande foto’s voor een van de eerdere projecten). Om een inkomen te genereren zijn de ouders van kinderen vaak langere tijd in het buitenland. Kinderen worden daarbij veelal ondergebracht bij b.v. opa en oma of andere familieleden. Hierbij krijgen ze niet altijd de aandacht die ze nodig hebben. Lokale kerken spelen hierin een belangrijke rol. Zij richten vaak een dagopvang voor kinderen op, waarbij ze wat extra onderwijs krijgen, met een stukje extra sport en spel vermaakt worden en eten krijgen. Veelal is dit uiteindelijk een opmaat naar een studie waarmee deze kinderen een betere toekomst tegemoet gaan. Ook het project waar wij aan gaan werken is een project dat door de lokale kerk is geïnitieerd. Moldavië is een zeer arm land en dit project kan alleen worden gerealiseerd met behulp van donaties en inzet van mensen.

Actief sinds 20 Juni 2019