Dag 6, ‘’Socco, socco, patchi, patchi’’ - Reisverslag uit Sculeni, Moldavië van leersum4moldavie2019 - WaarBenJij.nu Dag 6, ‘’Socco, socco, patchi, patchi’’ - Reisverslag uit Sculeni, Moldavië van leersum4moldavie2019 - WaarBenJij.nu

Dag 6, ‘’Socco, socco, patchi, patchi’’

Door: Chantal en tijmen

18 Juli 2019 | Moldavië, Sculeni

‘’Socco, socco, patchi, patchi, socco, socco, vida vida’’
In plaats van ‘’Hoofd, schouders, knie en teen’’ kregen wij het echte werk op onze bord geschoven door de plaatselijke Moldaviërs. Een dans met veel denkwerk, techniek maar vooral snelheid. Kortom; niks voor ons! (Vraag het dansje bij thuiskomst maar na ;) ) De hele nacht hebben we wakker gelegen, want het lied bleef maar in ons hoofd spoken. Maar oké, back to business. Half 8 ging de wekker, niet dat we dan gelijk opstaan, want dat wordt pas gedaan net voor tijd. Als Robbert schreeuwt ‘’Nog 5 minuten’’ dán is het tijd om te stoppen met net te doen alsof je slaapt en naar de ontbijtzaal te strompelen.

De bouwers starten de dag om 9 uur. Er stond weer een zware klus op het programma. Namelijk; water, grint, cement, zand en grint. Of terwijl; beton storten. De hoogste pilaar was aan de beurt. Na dat wij de hele bekisting met een bescheiden 7 stempels (steun palen) recht hadden gezet, begon de baas (a.k.a. de dominee) alles weer scheef te zetten. Maar ja, hij is de baas, hij zou het wel weten. Vervolgens (zoals Moldavische gebruiken) begon hij met ongeveer 22 andere stempels zijn creatie weer recht te zetten. Toen dit eindelijk voor elkaar was, konden we knallen. Tot dat (nog zon leuke Moldavische werkwijze) het cement en de bakstenen voor de binnenmuur, waar wij de dag daarvoor mee gestart waren, op waren. Oftewel, weer een probleem dat opgelost moest worden. Hier in Moldavië is voor elk ONNODIG probleem een oplossing. Namelijk; 1 mysterieus belletje door de baas en een iets wat langere siësta. Daarna konden we weer aan de gang. Maar eind goed al goed, alles is weer netjes binnen de tijd afgerond voor vandaag.

De andere groep startte met de ochtendgymnastiek. Daar hebben wij de rollen een keer omgedraaid. In plaats van dat wij de dansjes voor deden, hadden de Moldaviërs ons de nacht daarvoor (ref. alinea 1) wat pasjes geleerd. Nadat het zweet onder de oksels stond, zijn we naar het park gegaan met de kinderen. De jongere groep ging met Ellen spelletjes spelen, en de wat oudere gingen met ons volleyballen. Je kon goed zien dat volleybal niet de nationale sport is van Moldavië. Achja, meedoen is belangrijker dan winnen. Al is dat voor Bobel (Ilse) een onbekende uitspraak. Na wat lekker gesport te hebben, kregen de kinderen bijbel-les over Daniel en de leeuw. Vervolgens is 1 groep aan de slag gegaan om een leeuw te maken van krulpasta, een bord en papier. De andere groep heeft een soort 3D kleurplaat gemaakt van Daniel en zijn leeuwen.

Zo als jullie al gewend zijn, brachten we weer voedselpakketten naar de arme families. De eerste familie was een moeder met 8 kinderen. Toen we binnen kwamen liepen we door een soort erehaag van druiven. Ze leefde in een armoedig huisje met veel gewassen. Ze moet namelijk alle 8 de mondjes wel voeden. Bij de 2de familie kwamen ontmoette wij een moeder met 2 dochters. Haar man overleed in Moskou na een brand in het huis. Haar zoon verongelukte tijdens het motorrijden. Op het nieuws moest zij zien dat het haar zoon was. Het was erg triest om het aan te horen, maar dat geeft ook de mentaliteit aan van deze mensen. Zij doen het met wat zij hebben, en zijn gelukkig met wat ze wél hebben.

Na de activiteiten zijn we om 6 uur aangeschoven voor het avondmaal, pasta met ketchup. Wij doen het met spaghetti, zij met pasta. Sorry voor dit lange verhaal en wij hopen dat je genoten hebt van ons dag verslag. Oh ja en wist je dat: Tom zich afvroeg wat voor een zoogdier een oraal (oorraal) is?

PS. Morgen gaan we een dag op pad met de groep om lekker te ontspannen en zijn wij waarschijnlijk niet in staat om een verhaal te publiceren. We plaatsen er dan twee op zondag!

Dansen met de kinderen van het kinderkamp

Beton met emmers in de hoge pilaar storten

• 19 Juli 2019 - 13:39

Francien:

Wat is het toch leuk om elke dag weer bewegende beelden van jullie te kunnen bekijken. Jullie verzetten veel werk, misschien moet de Dominee hier ook maar is een paar weken meewerken in de bouw. En dan al die vrolijke kinderen koppies, jullie bezorgen ze een geweldige tijd, hoe gaaf is dat! Chantal, onthou goed de dansjes van de ochtendgymnastiek, ik weet zeker dat ze hier thuis heel goed van pas komen

• 19 Juli 2019 - 13:41

Francien:

Veel plezier morgen in de grote stad. De hele dag WiFi! Vergeten jullie niet wat cultuur te snuiven..

• 19 Juli 2019 - 15:04

Van Ans :

Wat worden de kinderen verwend door jullie, hartverwarmend. Het kost inspanning maar jullie zien lachende gezichtjes en daar doe je het voor. Morgen een fijne dag in de stad, even iets anders.

• 19 Juli 2019 - 17:33

Sarala:

Nou dat liedje gaat ook niet uit je hoofd hea hea hea who
    !

• 19 Juli 2019 - 19:14

Cindy De Jongh :

Wat een mooie filmpjes weer, lekker bezig allemaal. Heel veel plezier allemaal met jullie dagje ontspannen. Jullie hebben het verdiend!!! Groetjes Cindy

• 20 Juli 2019 - 16:39

Ellen Van Dijk:

Wat leuk om te zien wat jullie allemaal doen. Niet alleen bouwen maar ook optrekken met de kinderen van het kinderkamp

15 jongeren aan de slag voor een betere toekomst van kinderen in Moldavië! Voor de vijfde keer organiseert de Interkerkelijke Jeugdraad van de kerken in Leersum een vrijwilligersproject waarbij jongeren tussen 16 en 18 jaar in het buitenland een goed doel gaan ondersteunen. Met 15 jongeren en drie begeleiders wordt dan gebouwd aan de realisatie van een dagopvang voor kinderen (zie onderstaande foto’s voor een van de eerdere projecten). Om een inkomen te genereren zijn de ouders van kinderen vaak langere tijd in het buitenland. Kinderen worden daarbij veelal ondergebracht bij b.v. opa en oma of andere familieleden. Hierbij krijgen ze niet altijd de aandacht die ze nodig hebben. Lokale kerken spelen hierin een belangrijke rol. Zij richten vaak een dagopvang voor kinderen op, waarbij ze wat extra onderwijs krijgen, met een stukje extra sport en spel vermaakt worden en eten krijgen. Veelal is dit uiteindelijk een opmaat naar een studie waarmee deze kinderen een betere toekomst tegemoet gaan. Ook het project waar wij aan gaan werken is een project dat door de lokale kerk is geïnitieerd. Moldavië is een zeer arm land en dit project kan alleen worden gerealiseerd met behulp van donaties en inzet van mensen.

Actief sinds 20 Juni 2019