Dag 4, De luie spiertjes! - Reisverslag uit Sculeni, Moldavië van leersum4moldavie2019 - WaarBenJij.nu Dag 4, De luie spiertjes! - Reisverslag uit Sculeni, Moldavië van leersum4moldavie2019 - WaarBenJij.nu

Dag 4, De luie spiertjes!

Door: Mark en Tom

16 Juli 2019 | Moldavië, Sculeni

Vandaag was het weer vroeg dag. Na de eerste dag een goeie slag geslagen te hebben hadden veel van ons last van de spiertjes.
Na een goeie nacht geslapen te hebben konden we weer aan het ontbijt deelnemen.
De groepen waren weer verdeeld. 2/3 van de groep ging aan de slag op de bouw en de andere begonnen om 10.00 uur het kinderkamp.
We begonnen het kinderkamp met ochtendgymnastiek en daarna volgde verschillende tikspellen. Rond half 12 gingen de kinderen naar bijbel les, na de bijbel les zijn we naar het park gegaan om daar nog een aantal spellen te spelen. In het park kregen de kinderen een zak met broodjes en een fruithapje. Om half 1 hebben we de kinderen weer afgezet op het plein. We gingen gezellig met z’n alle weer lunchen en na de lunch hadden we weer siësta ( van 2 tot 3 ). Na de siësta hebben we voedselpakketten gemaakt voor de armere gezinnen. Nadat dat klaar was zijn we naar 2 gezinnen gegaan. De gezinnen waren zeer blij met het voedselpakket.

Vandaag hebben we puin in de gaten gegooid en de gevlochten staalmatten erin gezet. Daarna hebben we de gaten aangestort met beton en de bekistingen gemaakt voor de pilaren.
Terwijl we binnen bezig waren met het op maat zagen van de planken.

Ps. Maarten Bobeldijk en Ilona Winters van harte gefeliciteerd. Namens het Moldavië team!!!

- Weetje dat Jacco dacht dat hij gisteravond tijdens het voetbal een backflip dacht te kunnen maken en dit finaal mislukte en hij eindigde op de grond.

• 17 Juli 2019 - 10:24

Greta:

Hallo Allemaal,
    Wat fijn om jullie te horen en te zien.
    wat verrichten jullie goed werk aan voor de mensen daar,
    geef ze veel liefde en gezelligheid in deze mooie tijd.
    groetjes

• 17 Juli 2019 - 11:25

Oma Nel:

Dag allemaal,
    Mooi om jullie zo bezig te zien.
    Kijk uit naar de foto 's en video's
    Allen veel werk plezier,
    Fijn dat jullie ook lekker eten, ook belangrijk.
    Lieve groet van Oma voor Jasper.

• 17 Juli 2019 - 18:03

Maarten Bobeldijk:

Dank jullie wel dat er zo aan me wordt gedacht! Mooi om te lezen hoe jullie bezig zijn met elkaar om zo de gezinnen daar verder op weg te helpen. Succes de komende dagen!

• 17 Juli 2019 - 18:39

Loek Klootwijk:

Wat is het toch weer leuk en verrassend om zoveel dingen en ervaringen van jullie te lezen. Het komt allemaal zo bekend voor. En voor Ellen en Robert zal het helemaal geweldig zijn om dit dorp en alle mensen uit het dorp weer te ontmoeten. Doe Radu de hartelijke groeten van mij! Een mooi moment om Ellen met de brandende kaars te zien op het podium. Ik wens jullie heel veel plezier voor de rest van de dagen en zet ‘m op, de Moldaviërs verdienen onze hulp, want wat zijn die mensen toch gastvrij en niets is teveel om jullie verblijf zo aangenaam mogelijk te maken.
    Geniet van alles, want je zult hier nog heel vaak terugdenken aan alle ervaringen, die je in deze weken meemaakt. Hartelijke groet, Loek

• 17 Juli 2019 - 19:10

Ilona Winters:

Beste allemaal, bedankt voor de felicitatie! Mark, we hebben op je geproost met een biertje... Maar zo te zien ben jij meer van de thee tegenwoordig ;). Goed om te zien dat jullie zoveel werk verzetten, aan de gezichten van alle mensen is te zien dat ze blij zijn met wat jullie voor ze doen. Maak veel foto's en geniet! Groetjes Ilona.

• 17 Juli 2019 - 19:57

Sita:

Mooi om jullie verhalen te lezen . Geweldig wat jullie doen. Een goede tijd toegewenst.

• 17 Juli 2019 - 20:50

Francien:

Toppertjes zijn jullie, kijk elke dag uit naar jullie verhaal. Mooi initiatief om voedselpakketen bij gezinnen te brengen!

15 jongeren aan de slag voor een betere toekomst van kinderen in Moldavië! Voor de vijfde keer organiseert de Interkerkelijke Jeugdraad van de kerken in Leersum een vrijwilligersproject waarbij jongeren tussen 16 en 18 jaar in het buitenland een goed doel gaan ondersteunen. Met 15 jongeren en drie begeleiders wordt dan gebouwd aan de realisatie van een dagopvang voor kinderen (zie onderstaande foto’s voor een van de eerdere projecten). Om een inkomen te genereren zijn de ouders van kinderen vaak langere tijd in het buitenland. Kinderen worden daarbij veelal ondergebracht bij b.v. opa en oma of andere familieleden. Hierbij krijgen ze niet altijd de aandacht die ze nodig hebben. Lokale kerken spelen hierin een belangrijke rol. Zij richten vaak een dagopvang voor kinderen op, waarbij ze wat extra onderwijs krijgen, met een stukje extra sport en spel vermaakt worden en eten krijgen. Veelal is dit uiteindelijk een opmaat naar een studie waarmee deze kinderen een betere toekomst tegemoet gaan. Ook het project waar wij aan gaan werken is een project dat door de lokale kerk is geïnitieerd. Moldavië is een zeer arm land en dit project kan alleen worden gerealiseerd met behulp van donaties en inzet van mensen.

Actief sinds 20 Juni 2019