Dag 9, Een bijzondere doopdienst - Reisverslag uit Sculeni, Moldavië van leersum4moldavie2019 - WaarBenJij.nu Dag 9, Een bijzondere doopdienst - Reisverslag uit Sculeni, Moldavië van leersum4moldavie2019 - WaarBenJij.nu

Dag 9, Een bijzondere doopdienst

Door: De leiding

21 Juli 2019 | Moldavië, Sculeni

De wekker ging gewoon om half acht vanmorgen. Snel ontbijten met groene eieren en worst om daarna te gaan oefenen voor de kerkdienst. We waren gevraagd om een stuk voor te bereiden waarin wij onze motivatie om hiernaar toe te komen toe zouden lichten (tekst hieronder in het Nederlands). Ook hadden wij een lied geoefend dat we nog even wilde repeteren. Yasmine, de dochter van Radu en Luba zou ons begeleiden op de piano. De kerkdienst zou bijzonder worden omdat er twee gemeenteleden zouden worden gedoopt, waaronder de zoon van Radu en Luba, Mariusz. Het was indrukwekkend om te zien hoe dat hier gebeurt. I.p.v. een beetje water dat over het hoofd gegoten zoals bij ons, wordt men hier volledig ondergedompeld in een grote bak. Onze bijdrage werd bijzonder gewaardeerd. Gemeenteleden waren geëmotioneerd en applaudisseerden luid.

Na de kerkdienst was er een gezamenlijke maaltijd voor alle gemeenteleden. Overheerlijke koolsalade en gevulde paprika. Wederom had Ira haar uiterste best gedaan om ons iets lekkers voor te schotelen. Daarna zijn we gaan zwemmen in de rivier de Proet. Lekker water, maar oppassen voor de enorm stroming. Verder een lekker rustige middag gehad en ’s avonds werd er gevoetbald met de dominee en de lokale bevolking en/of gevolleybald in het park. Wij als leiding hebben een wandeling door Sculeni gemaakt. De avond is weer afgesloten met knutselwerkjes voorbereiden en zingen bij gitaarspel van Sander.

Morgen weer hard aan het werk!

PS Hieronder komen in totaal 5 video’s, waarvan de video van onze inbreng en de doop wat langer zijn. Het duurt behoorlijk lang om de video’s te plaatsen, dus het kan zijn dat het even duurt voordat ze zichtbaar zijn.

TEKST VAN ONZE PRESENTATIE
Onze motivatie om naar Moldavië te komen.

Wij willen graag onze naasten helpen om het een beetje makkelijker te krijgen in het leven. Wij hebben het goed en dat gunnen we jullie ook.
Het is goed om te zien dat jullie hier in Sculeni langzaam vooruit gaan.
Waar we in 2011 nog water uit de put moesten halen is er nu al in jullie gebouw stromend water.
In 2011 kwamen er een handjevol kinderen naar het daycare centre nu al gemiddeld 40 kinderen.
Het is mooi om te zien dat jullie als christelijke gemeenschap om elkaar geven en elkaar helpen. Zoals God dat graag ziet.

Ons team heeft de afgelopen 9 mnd
hard gewerkt om voor jullie geld in te zamelen.
Ze hebben kerstbomen verkocht,
maaltijden verzorgd, oliebollen en planten verkocht, straatjes gelegd, heggen gesnoeid, stroopwafels verkocht, feest gegeven, sponsorloop gedaan etc. Heel veel vrije tijd hebben ze opgeofferd om jullie te helpen. Natuurlijk ook dankzij gemeenteleden van onze kerken, familie en vrienden.

Wij danken jullie voor jullie gastvrije ontvangst en goede verzorging. Het eten van .... is heerlijk! Jullie proberen het ons echt naar het zin te maken.
Het geven van voedselpakketten aan de armsten is een hele mooi aanvulling op deze reis.

We hopen dat jullie dit werk nog lang mogen voorzetten voor de mensen en kinderen van Sculeni en omgeving.

God bless you

Onze presentatie

De gemeente toezingen

De doop op een bijzondere manier

Zwemmen in de rivier

Sport in de avond

• 22 Juli 2019 - 15:25

Ellen:

Wel heel bijzonder om een kerkdienst en doopdienst mee te maken in een ander land.

• 22 Juli 2019 - 15:28

Wendy :

Fijn om ff privé appjes te ontvangen dit weekend.
    Ik hoor alleen maar positieve berichten....een gezellige groep. Wat een mooie herinneringen maken jullie! Supertrots!

• 22 Juli 2019 - 17:10

Bianca :

Geweldig om die filmpjes te zien! Ontroerend maar overdaad van dankbaarheid! Toppers zijn jullie! Succes weer de komende dagen!

• 22 Juli 2019 - 20:05

Francien:

Wat een bijzondere dienst! Prachtig, jullie bijdrage daarin met de presentatie en het gezongen lied, ontroerend en kippenvel moment!

• 22 Juli 2019 - 20:14

Francien:

En wat ik me nog bedenk..,kunnen jullie dit lied ook nog een keer in de Leersumse kerken zingen? Ik ben voor!!

• 23 Juli 2019 - 16:02

Loek Klootwijk:

Lieve mensen,
    Wat een verrassing om ook een paar video’s te kunnen zien! Eerst de video van Ellen al, waardoor je echt een hele mooie indruk krijgt van de inrichting van het gebouw! Super Ellen, bedankt. Ik moest gewoon heel goed kijken om dit mooie gebouw weer even voor me te halen als de grijze cementen bak zonder dak. Geweldig!
    Ja en dan jullie lied en zo’n doopdienst erachter aan te zien, dat geeft toch wel een heel apart gevoel.
    En dan zwemmen in de Prut tegen de stroom in en natuurlijk die volleybal opnames met die sterke middenvelder van van Doorn.
    Nou ik hoop dat jullie de laatste dagen goed doorkomen en wens jullie alvast een hele goede terugreis.
    Hart.gr.
    Loek.

• 06 Augustus 2019 - 09:04

Eef:

Wat een enorme mooie en nuttige tijd voor de mensen daar ,maar ook voor jullie zelf , de filmpjes en de Foto,s zijn prachtig . Leuk dat ik zo kon meeleven met jullie !

15 jongeren aan de slag voor een betere toekomst van kinderen in Moldavië! Voor de vijfde keer organiseert de Interkerkelijke Jeugdraad van de kerken in Leersum een vrijwilligersproject waarbij jongeren tussen 16 en 18 jaar in het buitenland een goed doel gaan ondersteunen. Met 15 jongeren en drie begeleiders wordt dan gebouwd aan de realisatie van een dagopvang voor kinderen (zie onderstaande foto’s voor een van de eerdere projecten). Om een inkomen te genereren zijn de ouders van kinderen vaak langere tijd in het buitenland. Kinderen worden daarbij veelal ondergebracht bij b.v. opa en oma of andere familieleden. Hierbij krijgen ze niet altijd de aandacht die ze nodig hebben. Lokale kerken spelen hierin een belangrijke rol. Zij richten vaak een dagopvang voor kinderen op, waarbij ze wat extra onderwijs krijgen, met een stukje extra sport en spel vermaakt worden en eten krijgen. Veelal is dit uiteindelijk een opmaat naar een studie waarmee deze kinderen een betere toekomst tegemoet gaan. Ook het project waar wij aan gaan werken is een project dat door de lokale kerk is geïnitieerd. Moldavië is een zeer arm land en dit project kan alleen worden gerealiseerd met behulp van donaties en inzet van mensen.

Actief sinds 20 Juni 2019