Dag 2, Ochtendhumeur - Reisverslag uit Sculeni, Moldavië van leersum4moldavie2019 - WaarBenJij.nu Dag 2, Ochtendhumeur - Reisverslag uit Sculeni, Moldavië van leersum4moldavie2019 - WaarBenJij.nu

Dag 2, Ochtendhumeur

Door: Ilse T en Danique

14 Juli 2019 | Moldavië, Sculeni

Vanochtend hebben we eerste genoten van een super ontbijtje, cornflakes, broodjes met wat beleg. Ondanks dat we op de grond hebben geslapen, en het feit dat er flink wat bomen werden gezaagd (als jullie begrijpen wat we bedoelen) heeft iedereen toch een goede nachtrust gehad.
Het viel ons op dat de meeste geen last hadden van een ochtend humeur, dit leek misschien ook omdat onze geliefde mevrouw Bobeldijk er wel opvallend uitsprong. Na het ontbijt begon de kerkdienst, we vonden deze erg lang maar zeker mooi, het was bijzonder om mee te maken hoe deze cultuur hun kerkdienst voert.
Tijdens de lunch kregen wij een heerlijke kippensoep met een broodje. Uiteraard kan het natuurlijk nooit goed gaan; mevrouw Bobeldijk had nog iets last van haar zware ochtend. Ze liet plots haar volledige kom in de soep vallen, hierdoor was de hele tafel nat. Ondanks dat we al aardig wat blunders in ons blunderboek bijhouden, verloopt verder alles soepeltjes!
In de middag hebben we veel muziek gemaakt en spelletjes gespeelt. We kijken erg uit naar morgen, want dan begint de werkweek!

Video Geen internet dus dan maar samen zingen!

Video Uitreiken kaars tijdens de kerkdienst

• 15 Juli 2019 - 18:08

Jolanda:

Bobel ochtend humeur hoe komen jullie daarbij!! Eerst uur niets zeggen dan komt het goed.

• 15 Juli 2019 - 20:23

Reinier En Betty:

Wat leuk om de filmpjes te zien! En wat netjes, jullie lopen allemaal op jullie sokken! ;-) Morgen begint het echte werk, heel veel succes én plezier met elkaar!

• 16 Juli 2019 - 02:25

Francien:

Het zal best bijzonder zijn voor Robbert om weer op deze plek terug te zijn..Wordt het liedje wat Thijmen zingt ook vertaald door de tolk..?
    Ziet er gezellig uit hoor, en lekker los hoor Chant.
    Ik hoop wel dat jullie nog iets van matrassen of luchtbedjed krijgen, bestaat bol.com daar ook..?
    Jullie eten lekker zeg, fijn dat ze daar goed voor jullie zorgen.
    Het weer is een beetje van streek begreep ik, maar goede temperatuur om in te klussen. Succes!

• 16 Juli 2019 - 04:18

Bianca :

Geweldig om te zien zeg!! Haha.. kan nog een aardig toontje zingen hoor! Fijn dat jullie lekker eten maar hopelijk komen er snel toch iets van matrasjes.. veel klusplezier vandaag!

15 jongeren aan de slag voor een betere toekomst van kinderen in Moldavië! Voor de vijfde keer organiseert de Interkerkelijke Jeugdraad van de kerken in Leersum een vrijwilligersproject waarbij jongeren tussen 16 en 18 jaar in het buitenland een goed doel gaan ondersteunen. Met 15 jongeren en drie begeleiders wordt dan gebouwd aan de realisatie van een dagopvang voor kinderen (zie onderstaande foto’s voor een van de eerdere projecten). Om een inkomen te genereren zijn de ouders van kinderen vaak langere tijd in het buitenland. Kinderen worden daarbij veelal ondergebracht bij b.v. opa en oma of andere familieleden. Hierbij krijgen ze niet altijd de aandacht die ze nodig hebben. Lokale kerken spelen hierin een belangrijke rol. Zij richten vaak een dagopvang voor kinderen op, waarbij ze wat extra onderwijs krijgen, met een stukje extra sport en spel vermaakt worden en eten krijgen. Veelal is dit uiteindelijk een opmaat naar een studie waarmee deze kinderen een betere toekomst tegemoet gaan. Ook het project waar wij aan gaan werken is een project dat door de lokale kerk is geïnitieerd. Moldavië is een zeer arm land en dit project kan alleen worden gerealiseerd met behulp van donaties en inzet van mensen.

Actief sinds 20 Juni 2019